En helt vanlig dag... (110703)

... allt var förberett för min lilla familj att åka på dop. Texas hade varit lite gnölig på förmiddagen, men tillsist somnade han så skönt i vagnen. Perfekt timing för att amma innan vi åker till kyrkan. Maximus skulle bara sova lite middag så han skulle orka leka med alla kompisar på dopfikat. Runt ett vaknade Texas och var ledsen.Jag la mitt underbara barn till mitt bröst men nej det var inte riktigt det Texas ville. Vi gick upp till Andreas och Maximus som satt i soffan och kollade på film, tänkte att han kanske ville hänga med pappa och brosan. Men nej... Inte det heller. Äh sa jag, vi går ner igen, det var varmt och klibbigt där uppe. Vi sätter oss på altanen om det är något. Sagt och gjort, vi gick ner. Satte oss på altanen och Texas skrek så han blev alldeles blå. Men herregud stackars barn for igenom mitt huvud. Är du så varm? Gick in och la min smurf på skötbordet, tänkte att jag skulle ta av honom kläderna. Och han blev blåare och blåare. Sen vit. Lelös. Slapp. Livlös. Men han andas ju inte. ANDREAS HAN ANDAS INTE!!! MITT BARN HAR DÖTT!!! VAD I HELVETE ÄR DET SOM HÄNDER!!???!?!?!

Det tog Andreas två sekunder att rusa ner för trappen, slita Texas ur min famn, skrika ring 112 och börja göra hjärtlungräddning. På sin son. Sitt egna barn. Vilken karl jag har. Där satt han på knä i hallen med Texas i famnen och bläste, blåste och blåste. Och Texas armar bara hängde rakt ut. Han är verkligen död. Vad har jag gjort för att förtjäna detta? Jävla gud om du nu finns. Jag ska hata dig för resten av mitt liv. Eller mitt liv tar ju slut nu, jag dör med mitt barn. När jag väl ringt 112 (allt detta skedde på några sekunder) tyckte hon i andra änden att vi inte alls skulle åka och möta ambulansen utan vänta. ÄR DU HELT JÄVLA RUBBAD!!!???! Vi åker nu, skicka en ambulans på käglan. HEJ DÅ!! Samtidigt som jag pratade med SOS hämtade jag Maximus på övervåningen och satte honom i bilen, spände fast honom och rullade ut ur garaget. Under tiden satt Andreas och sa mellan blåsningarna, det är kört, vi har förlorat honom. Fattar du Marie, det är kört. Fan fan fan.

Vår bil går fort. Väldigt fort. Jag vet att jag sneglade till på mätaren. 160 km/h. På käglan. Inte fastspända. Med ett barn bak och ett livlöst barn fram. Att jag klarade av att köra. Och inte ihjäl oss. Helt sinnessjukt. VART FAN ÄR AMBULANSEN??? FAN VAD LÅNGT DET ÄR TILL ÖREBRO!!! Det är kört Marie, han är död. DÖD DÖD DÖD DÖD DÖD. Varför måste alla bilar i hela jävla Sverige vara ute och åka på käglan just nu??? Fattar ni inte, flytta på er!!! Där är den, ambulansen!! Vi hade cirka milen kvar till Örebro när vi väl mötte ambulansen. SHIT vad fort jag kört tänkte jag när jag satte mig fram hos killen som körde. Men vad gör hon där bak?? Vad händer?? VAD FAN HÄNDER??? I backspegeln ser jag hur Andreas fortsätter min vansinnesfärd, men nu utan Texas och genom ett polisavstängt Örebro, allt för att vi ska komma så fort till USÖ som möjligt. Men vad gör hon därbak med mitt barn? Är det hopplöst? Snälla gud, om du finns, låt mitt barn leva och jag ska bara hata dig ibland för resten av mitt liv.

Nu börjar dimman. Allt är som ett töcken. Som att sova med linser och sen tro att man ser allt klart. Jag hamnade i ett rum. En toalett, en soffa, två stolar och ett bord. En lampa. Ett mörkt rum. Ett rum där man får dåliga besked. Efter ett tag kom Andreas och Maximus. De hade parkerat bilen i ankomsthallen så de var tvungna att flytta den. Kvinnan, Elisabeth, som visade in mig, kom med en telefon och lite böcker till Maximus. Jag tänkte att jag måste ringa till mamma så hon kan komma hit och hämta honom. Han ska inte behöva vara här när vi får beskedet om att Texas är död. Så jag ringde. Sa att de skulle komma till akuten och hämta Maximus för att Texas hade dött. Det var ju inte sant. Men just då var det det jag trodde. Elisabeth tog med Maximus ut för att leka med bilarna i väntrummet.

Och då började våran väntan. Andreas gick in och kräktes. Jag bara satt och stirrade. Kunde inte gråta. Ville inte gråta. Ville ha ihjäl någon. Ville byta plats med Texas.Var liksom alldeles tom. Ett skal. Jag kände som att jag var utanför min kropp och betraktade mig från andra sidan. Det kom in någon och frågade efter mitt personnummer. Konstigt vad man kommer ihåg. Mamma och pappa kom och hämtade Maximus. Vi sa inget. Vi visste inget. Bara en kram och in till rummet igen. Efter 45 minuter kom en läkare in och sa att Texas ligger på 35:an, vi fick igång hjärtat. Skringades dimman?? "Ni får snart gå upp till honom", VÄNTA NU??!!! Han lever?? HAN LEVER!!! HAN LEVER!!!!

Elisabeth, jag och Andreas tog oss upp till 35:an. In till sal 8. Fullt med folk. Konstiga folk. Några kände jag igen från BB och andra besök. Andra ville jag bara skulle dra därifrån. Låt mig vara själv med mitt älskade underbara barn. Där låg han. Med EKG, grimma och slang i navlen. Men han låg där, så fin. Så underbar. Och han levde. MEN VAD FAN HADE HÄNT?? Jag såg de gjorde ett ultraljud på hjärtat. Alltså var det allvarligare än ett blåsljud eller duktus som de sa när vi åkte hem från BB. JÄVLA IDIOTER! DET ÄR ERT FEL ATT VI ÄR HÄR, tänkte både jag och Andreas. Vad händer nu?? Vad fan händer nu??

Bla bla bla Göteborg bla bla bla var det jag hörde sen. Vänta nu?? Göteborg??? Ja hans hjärta är missbildat, det måste opereras. Han överlever inte utan operation. Sen förklarade de exakt vad det var för fel på Texas hjärta. Jag hörde bla bla bla. Att det går att fixa. Det blir "friskt" men just nu är det kritiskt men han är stabil. Han åker helikopter ner till Drottning Silvias. Ni kan åka hem och packa. Packa för två veckor. Ni får bo på Ronald McDonald.

Sagt och gjort. Hem och packa. Vad packar man? Och Maximus var i Frövi. Vilken soppa. Vad rörigt. Men vi lyckades på något sätt ändå packa, hämta Maximus och ta oss ner till Partille och Texas. Mitt i natten kom vi, och blev inhysta i ett rum utanför IVA. Bara ett stenkast från Texas. Som låg där inne. I respirator. Med slangar och pryttlar överallt. Men han levde. Och han var stabil. Resan hans hade gått bra och smärtfritt. Skönt för honom. Fattas bara att helikoptern hade störtat... Så efter att ha varit in till honom och pratat med läkare och sköterskor blev vi beordrade att gå och lägga oss. SOV!! Sa de. Lätt med det vi hade i bagaget, en tvååring som sovit hela vägen i bilen och dessutom i en smal hård bäddsoffa i ett främmande rum i en främmande stad. Nej, jag satt inne hos Texas och Andreas låg inne hos Maximus, som tillsist somnade... FY FAN VILKEN NATT!!!


Kommentarer
Postat av: Jonas

Tack Marie och Andreas för att ni vill dela med er!!! <3

2011-10-21 @ 22:37:13
Postat av: Cissi

Va bra du skriver Marie!! Känns skönt att få läsa hur det varit för er! Massor med kramar:)

2011-10-21 @ 22:41:29
URL: http://zizzismurf.blogg.se/
Postat av: Lollo

Just nu vill jag bara hålla om Dig Marie!



Vilken mardröm som så orättvist var verklighet för Er!



Bara av att ens tänka tanken att ha sitt barn livlöst i famnen får min mage att knyta sig och tårarna spruta...



Jag beundrar Dig o Andreas!



Många Kramar från Louise



2011-10-22 @ 01:06:03
URL: http://lilalollo.blogg.se/
Postat av: Milla - Mamma till SagaBus & Lillebror

Jag ryser över hela kroppen när jag läser detta.. Ingen ska behöva uppleva något sånt :( Det verkar vara en liten kämpe ni har <3

2011-10-22 @ 10:43:23
URL: http://sagabus.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag hatade också Gud, jag hatade min systers sorg, jag hatade hela sommaren. Jag hatade alla tårar när vi träffades. Jag hatade att se din nyfödda son med alla slangar, infarter och övervakning. Jag hatade känslan av maktlöshet! Men jag älskade er! Och jag beundrade er så otroligt! Och jag är så tacksam att Texas fick vara kvar här på jorden och inte bli en

Ängel. Vår kärlek den har ni alltid! Texas är underbar, just för att Texas är Texas<3

2011-10-22 @ 14:43:04
Postat av: Michaela

<3

2011-10-29 @ 12:07:39
URL: http://pak-nga-ne.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0